יצירת קשר

אנא מלא/י את הפרטים
ונחזור אליך בהקדם
אנא מלאו את טופס - יצירת קשר

התנהלות עסקית בעת משבר

משבר הקורונה, כמו כל משבר אחר, תפס את עולם העסקים ללא כל הכנה. דבר זה לכשעצמו אינו מפתיע מה שכן מפתיע היא הקלות הבלתי נסבלת שבה עסקים איבדו עשתונות ועד כמה לא היו ערוכים להתמודדות עם משבר משמעותי ולא צפוי מהסוג הזה.

משבר הוא אירוע שניתן להתכונן אליו ובהחלט אירוע שאפשר לנהל אותו.

 

תתמקדו באיך כן
ברכיבה על אופנוע כשמתמקדים בבור בכביש במטרה להתחמק ממנו משיגים את הפעולה ההפוכה. דווקא שינוי המיקוד לחלק הכביש ללא הבור מאפשר להתחמק ממנו.

בעת משבר מתמלאים אמצעי התקשורת בסיפורים קשים על כמות המובטלים, ירידה בהיקף העבודה, עסקים שנסגרים, אנשים שחולים וחס וחלילה מתים, פושטי רגל. ועוד.

הרשתות החברתיות חוגגות. אנשים מציפים חוויות אישיות קשות, שמועות והאשמות. האצבע קלה על המקלדת. הסיפורים הקשים מושכים אליהם ״רייטינג״, והצד השני של המטבע, נאלם דום ולא נשמע.

הצד השני של המטבע, לא רק שמצליח לשרוד הוא אפילו משגשג. הוא למד להשתמש בתקופת המשבר כדי למצוא הזדמנויות, לנצל אותן ולצמוח מהן והוא ההוכחה לכך שאפשר להצליח גם בתקופה של משברים.

משבר הקורונה, הביא אתו פריחה מדהימה לעסקים שבעת שגרה בקושי הצליחו לשרוד.

מכולות שכונתיות חוגגות על חשבון הרשתות הגדולות.

עסקים מצאו הזדמנות בהשבתת המשלוחים מאתרי המסחר המקוונים כמו אמזון ועליבאבא וניצלו את העולם הוירטואלי למכירות אונליין והספקה במשלוחים. מסעדות שינו את אופי העבודה ועברו לעבודה במשלוחים בלבד.

עסקים ואנשים פרטיים זיהו צורך באמצעי מיגון ועשו עסקאות מהירות ורווחיות מאד.

מטפלים, מרצים ומאמני כושר התחילו להשתמש באפליקציות תקשורת מקוונות כדי המשיך ולעבוד ואף להגדיל את החשיפה לקהל לקוחות גדול יותר.  

שכירים רבים המועסקים בהוראה, בכוחות הביטחון, בעולם הרפואה המשיכו את עבודתם ושינו את דרך העבודה לעבודה באמצעים מקוונים.

עסקים חוסכים בימים אלו בהוצאות שוטפות רבות כמו דלק, תחזוקה שוטפת הוצאות משרדיות וכיו״ב וגם בהוצאות עקיפות שאין נראות כמו זמן שבוזבז בעבר על הכבישים.

משקיעים מתוחכמים מנצלים את המצב לרכישת מניות במחירי ריצפה, זיהוי עסקאות נדלן מפתות ועוד.

המשבר הנוכחי חילק לכולנו קלפים חדשים ואיתם אנחנו צריכים לשחק.

תתמקדו בטוב. במה שכן אפשר לעשות. תחשבו איך כן ולא למה לא. תרימו את הראש ותגלו שיש הרבה חיים אחרי הקורונה. תנהלו ואל תתנהלו.

 

מימון תקופת המשבר
כניסה למשבר בלי אוויר של מזומנים לנשימה היא טעות ניהולית קריטית ומצביעה על כשל מהותי בניהול העסקי שלכם. עניין שראוי לטפל בו בעת שגרה. אבל אם כבר הגעתם לסיטואציה הזו אין טעם בלבכות על חלב שנשפך ובטח שלאל לסמוך על מענקי סיוע כאלו או אחרים שהמדינה תעניק לכם.

הדרך להתמודד עם כשל תזרימי מורכבת מכמה שכבות:

 

  1. מיפוי הסיטואציה הכלכלית הצפויה בעת משבר
    ניתוח של היקף ההכנסות הצפויות לעומת ההוצאות והתשלומים הצפויים בתקופת המשבר ייתן תמונת מצב ברורה של היקף החמצן הכלכלי שהעסק זקוק לו.

    לצורך הערכת תקופת המשבר קחו תמיד תקופה נוספת של תהליך החזרה לשגרה. בהתייחס למשבר הקורונה ובהתבסס על תקופות המשבר במדינות אחרות ביחס להיקף החולים בישראל אני ממליץ להתייחס לתקופה של שלושה חודשים כמשך זמין סביר לחזרה מוחלטת לשגרה.

  2. איתור מקורות מימון
    על מנת לגייס את החמצן הכלכלי הנדרש השתמשו בכל הקלפים שחולקו לכם. חסכונות, סיוע ממשלתי, עזרה ממשפחה הכל ראוי. בעת משבר כללי המשחק משתנים. חסכונות שנועדו למטרה מסוימת משנים ייעוד ומתגייסים להישרדות. זה המחיר הכלכלי שמשלמים על התנהלות לא מדויקת וכניסה למשבר עם חיסרון כיס.

    במקרה שבו אין מקורות עצמאיים לגיוס כספים נכנסים למשחק נותני האשראי החיצוניים.

    בזמנים של שגרה הלוואות לא נועדו כדי לכסות על היעדר הכנסות ראויות ובטח שלא לממן פערים בתזרים העסקי.  עסק שלא מצליח לכסות את הוצאותיו ונוטל בנוסף הלוואה כדי לכסות את הפער מוסיף נטל על ההוצאות הקיימות וחורץ את דינו למוות.

    יחד עם זאת, תקופה של משבר אינה תקופה רגילה ועל כן כללי המשחק משתנים. נטילת הלוואות בתקופה של משבר צריכה לבוא ממקום מושכל ומתוך  החלטה מושכלת  לגבי סכום הלוואה ויכולת ההחזר. שיטת ״יהיה בסדר״, ״כשנגיע לגשר נעבור״ לא עובדות פה.

    הלוואת סיוע מהמדינה
    בתקופת משבר הקורונה יצאה המדינה בתוכנית להענקת הלוואות לעסקים בערבות מדינה ובתנאים נוחים.

    1. תנאי ההלוואה

      1. ההלוואות הן בהתאם למחזור השנתי העסקי –

        עד 16% מהמחזור השנתי לעסקים עד מחזור של 25 מיליון ש"ח.

        עד 8% מהמחזור השנתי לעסקים עד מחזור של 400 מיליון ש״ח.

      2. שיעור הריבית הוא אטרקטיבי במיוחד ועומד כרגע על פריים + 1.5% בממוצע.

      3. תקופת ההלוואה היא לחמש שנים.

      4. בשנה הראשונה מימון הריבית נעשה על ידי המדינה.

      5. נדרשת בטוחה בשיעור של 5% מסך ההלוואה.

    2. הגשת ההלוואה
      את ההלוואה אפשר וכדאי להגיש לבד כדי להימנע מעלויות מיותרות של מתווכים, בהליך פשוט:

      1. הירשמו למערכת ההזדהות הממשלתית בלינק

      2. לאחר סיום ההרשמה באתר ההזדהות הממשלתית, יש להיכנס לאתר החשב הכללי - מסלול עסקים נפגעי קורונה, בקישור באמצעות שם המשתמש והסיסמא שקיבלתם באתר ההזדהות.

      3. בשלב הזה תידרשו למלא פרטים כללים ואת שם הבנק ממנו אתם מעוניינים לקבל את ההלוואה. מומלץ לבחור בבנק בו מתנהלת הפעילות העסקית שלכם.

      4. להלן רשימת המסמכים שיש להכין להליך הבקשה מול הבנק::

        1. דוחות מבוקרים של שנת 2018.

        2. מאזני בוחן של שנת 2019 ושנת 2020.

        3. ריכוז יתרות הלוואות נכון למועד הגשת הבקשה להלוואה.

        4. דפי בנק מכל החשבונות ל-3 חודשים אחרונים

שימור לקוחות

בזמן משבר בו לרבים נבצרה היכולת לעבוד בצורה סדירה חובה להמשיך ולשמר את הבסיס העסקי שלכם – הלקוחות.

תעבדו בשימור הקשר עם הלקוחות שלכם. יש לכם מוצרים חדשים? מידע שימושי? רוצים לשאול בשלומם? צרו איתם קשר. תוודאו שהם יודעים שאתם קיימים וממשיכים לפעול על אף המורכבות שנוצרה.

 

יצירתיות וחדשנות לאור המצב החדש

בזמן שגרה קשה להרים את הראש מהעיסוקים השוטפים ולייצר מיקוד עסקי חדש. משבר הקורונה סגר דלתות רבות ופתח הרבה יותר חדשות. עסקים רבים התאימו את הפעילות העסקית שלהם ואת המוצרים שלהם לתקופת המשבר. קחו למשל את בתי המלון שהזריזים שבהם התאימו את עצמם לאירוח חולי קורונה.

זה זמן מעולה לשים דגש על חשיבה יצירתית נטולת גבולות ובאיתור פתרונות חדשניים ומעשיים לצרכים החדשים, שתמקם את העסק שלכם במקום טוב עם העולם החדש שנוצר בעקבות המשבר.

אתרו שירותים, מוצרים, או תחומים חדשים שתוכלו להתאים לעסק שלכם. חישבו במונחים של קידמה וניצול ההזדמנויות החדשות שנוצרו.

לדוגמא אחד השירותים החדשים ישנים שמשרדינו משווק בימים אלו הוא השימוש באפליקציה המשרדית שמאפשרת המשך של הרישומים החשבונאיים וזאת מבלי שיהיה צורך בהעברת חומר פיזי או הגעה למשרד.

לפרטים נוספים לחצו כאן 

 

מבנה ארגוני ומשאבי אנוש

משבר הקורונה גרם למעסיקים רבים להוציא את עובדיהם לחופשה ללא תשלום או לחילופין להעביר חלק מהפעילות לעבודה מהבית.

שינוי שכזה מחייב הבנה מחודשת של המבנה האירגוני, מצבת כוח האדם והנחיצות של כל אחד מהעובדים. משבר הקורונה הוא הזדמנות מצוינת להתייעלות במערך כוח האדם, לערוך חשיבה מחודשת בהגדרות התפקיד של כל אחד מהעובדים, חלוקת האחריות ביניהם ובחינה של הנחיצות של בעבודה ממשרד או העברת חלק מהעובדים לעבודה מהבית.

 

פרסום

מאחר וחברות רבות צמצמו בתקופת משבר הקורונה את היקף ההשקעה בפרסום נוצרו לא מעט הזדמנויות בעולם הפרסום. והתוצאה המידית של כך היא עלות חשיפה נמוכה יותר ומכאן עלות גיוס נמוכה יותר של כל ליד.

תקופת המשבר היא זמן מצוין לגבש אסטרטגיית צמיחה לתקופת היציאה מהמשבר הנראית ממש מעבר לפינה:

  1. מחירי הפרסום בדיגיטל ובפרסום המסורתי ירדו באופן חד משמעי, בכדי למשוך לקוחות בהעדר ביקוש.
  2. משרדי הפרסום פנויים יותר ומוכנים לקלוט מפרסמים מכל סוג וגודל.

  3. קהל הלקוחות של העסקים נמצא בבידוד ולכן צורך הרבה יותר זמן מסך ברשתות החברתיות. זה בדיוק הזמן לפגוש אותם שם.

  4. כתוצאה מהירידה בכמות הפרסומות עלה מאד הקשב לכל פרסומת שעולה לאוויר.

יצירת שיתופי פעולה

היציאה מהמשבר שכבר נראית מעבר לפינה מחייבת חשיבה לגבי אסטרטגיית היציאה שלכם והחזרה לשגרה.

אחד הכלים המשמעותיים למינוף עסקי הוא שילוב כוחות עם כמה בעלי מקצוע המהווים מעגל כוח שלכם. מעגל כוח משמעו בעלי מקצוע העוסקים בתחומים משיקים ויכולים לייצר אתכם שיתופי פעולה. עבודה בשיתוף מקלה על התמודדות עם סוגיות מורכבות כגון מצבי משבר ומאפשרת סיעור מוחות ושיתוף ידע מתחומים מגוונים ובשל כך מטייבת ומשפרת את ההחלטות.

 

סדר ובקרה

תקופת המשבר היא הזדמנות מצוינת לעשות בקרה וסדר בפעילות העסקית שלכם.

  1. עיברו על החוזים וההסכמים שאתם חתומים ובידקו אם ניתן לשפר את התנאים שאתם מחויבים בהם.

  2. עיברו על הסכמי הביטוח שלכם, מה הכרחי בהם והיכן אשר לצמצם?

  3. צרו קשר עם הספקים שלכם ונסו להשי תנאים טובים יותר

  4. ביחנו מחדש את עלויות אחזקת הרכבים שלכם. האם ההחלטות שקיבלתם בעבר רלוונטיות גם להיום?

  5. עיברו על רשימת הלקוחות החייבים לכם כספים והעמיקו את הגביה.

  6. צרו תקציב הוצאות לתקופת המשבר וליציאה ממנו.

  7. בנו תזרים מזומנים עסקי. 

  8. צרו תכנית עבודה עם מדדי בקרה ליישום שלה ולהצלחה שלה.

  9. עדכנו את כל החוזים שלכם מעתה ואילך להתמודדות עם מצבי משבר מסוג משבר הקורונה.