יצירת קשר

אנא מלא/י את הפרטים
ונחזור אליך בהקדם
אנא מלאו את טופס - יצירת קשר

מענק הסתגלות מיוחד לבני גיל 67 ויותר

 מבוטחים שכירים שהופסקה עבודתם, שגילם מעל גיל 67, אינם זכאים לדמי אבטלה. לפי תקנות החירום ייתכן שהם זכאים למענק הסתגלות מיוחד, כפוף למבחן הכנסות, לפי ההכנסות שלהם מקצבת פרישה, אם פוטרו או הוצאו לחל”ת כפוי החל מיום 1.3.2020, בשל משבר הקורונה.

הכנסות אחרות שיש למבוטח (כמו שכר דירה, למשל), אינן מובאות בחשבון במבחן ההכנסות לזכאות למענק המיוחד.

החלת החוק על בעלי השליטה תתברר בהקדם, כי על פי לשון החוק בעלי השליטה לא הוצאו ממנו. הסוגייה נמצאת בבדיקה במוסד לביטוח לאומי.

מבוטחים בגיל 67 ויותר רשאים להגיש תביעה לקצבת אזרח ותיק (אם הם לא מקבלים קצבה). גברים שאינם מקבלים קצבת אזרח ותיק, יכולים לבחון זכאות לתוספת תלויים בקצבה של בת הזוג בשל הכנסות נמוכות. קצבאות הביטוח הלאומי, כמו קצבת אזרח ותיק או קצבת שאירים, אינן כלולות במבחן ההכנסות של מובטלים בגיל פרישה והמענקים משולמים נוסף על קצבאות אלה.

המענק משולם על ידי המוסד לביטוח לאומי כגמלה, וחלים עליו הכללים הרגילים של החזרת גמלאות ששולמו ביתר או בטעות (סעיף 315 לחוק הביטוח הלאומי). לדוגמה, מי שחזר לעבוד במהלך התקופה ולא הודיע למוסד לביטוח לאומי – יידרש להחזיר את המענק כשיגיע המידע למוסד לביטוח לאומי.

הכללים לזכאות למענק הסתגלות מיוחד בגיל 67 ומעלה:

  1. קיום כל התנאים להלן בתקופה מיום 1.3.2020 ועד 19.4.2020: תושב ישראל לעניין חוק הביטוח הלאומי (גבר או אישה), בגיל 67 ומעלה, שהופסקה עבודתו בעקבות משבר הקורונה (פוטר או הוצא לחל”ת ל-30 יום לפחות), ועבד כעובד שכיר אצל מעסיק אחד או יותר במשך 3 חודשים רצופים לפחות לפני החודש שבו פוטר או שהוצא לחל”ת כפוי.
  2. יש לו הכנסות מקצבת פרישה בסכום שלא עולה על 5,000 ₪ לחודש (ברוטו). קצבת פרישה זו קצבה המשתלמת עקב: עבודה, שירות בצה”ל, שירות במשטרה ושירות בבתי הסוהר. יש לשים לב כי קצבת פרישה יכולה לכלול גם קצבת אובדן כושר עבודה, בתנאים מסויימים (בדומה לתנאים של הקיזוז מדמי האבטלה).

המידע על הקצבה מגיע למוסד לביטוח לאומי מטופס 126, שמשדר משלם הפנסיה/קצבת אובדן כושר עבודה למוסד לביטוח לאומי.

סכומי המענק תלויים במבחן ההכנסה, כאמור לעיל. ככל שההכנסה גבוהה יותר, אך לא עוברת את הסך של 5,000 ₪ ברוטו לחודש, המובטל יקבל מענק הסתגלות נמוך יותר. עבור חודש מרץ ישולמו מענקים בהדרגה עד סכום של 2,000 ₪ ועבור חודש אפריל ישולמו מענקים בהדרגה עד סכום של 4,000 ₪.

המוסד לביטוח לאומי מתכנן לשלם את המענק באופן אוטומטי לזכאים, לפי הנתונים כדלקמן:

  1. שידור טופס 100 מהמעסיק (או מהמעסיקים).
  2. שידור קובץ עם מועד הפסקת העבודה וסיבת הפסקת העבודה על ידי המעסיק.
  3. שידור פרטי חשבון הבנק של העובדים (ככל שניתן) על ידי המעסיק. שידור קובץ זה יכול לאפשר או לזרז את תשלום המענק (אינו שידור חובה).
  4. קבלת המידע על הפנסיה ועל קצבת אובדן כושר עבודה מטופסי 126.
  5. מידע קיים במערכת הביטוח הלאומי, למשל למקבל קצבה.

ככל שאין למוסד לביטוח לאומי את כל המידע אצלו באופן זמין, יש להגיש בקשה בטופס 489 שנמצא באתר הביטוח הלאומי גם כטופס וגם כדיווח מקוון. המוסד מאפשר להתקשר אליו כדי לקבל עזרה במילוי הטופס ושידורו למוסד לביטוח לאומי.

מובהר כי אין להגיע לסניפים (אין קבלת קהל) ואין להגיש תביעה לדמי אבטלה (כי לא מדובר בדמי אבטלה).