יצירת קשר

אנא מלא/י את הפרטים
ונחזור אליך בהקדם
אנא מלאו את טופס - יצירת קשר

הנחיות למעסיקים - נגיף הקורונה

בימים אלו ברצוננו לסייע ולחדד את דרכי ההתמודדות עם המציאות המתשנה מדי יום ביומו. לשם כך קיבצנו עבורכם את הדגדים שלהוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום, (חל"ת).

 

  1. עובד שנעדר מעבודתו בשל שהיה בבידוד
    עובד שנאלץ להימצא בבידוד עקב חשש שנדבק בנגיף הקורונה ייחשב כמי שנעדר מעבודתו עקב מחלה, ועל המעסיק לשלם לו דמי מחלה בהתאם למכסת ימי המחל הצבורים לזכותו.

    אם אין בימי המחלה שצבר העובד כד לכסות את מלוא ימי הבידוד, ניתן לנכות את ימי ההיעדרות משכרו.

    העובד אינו צריך להציג אישור מחלה. במקום זאת, על העובד להציד למעסיק את תעודת המחלה הגורפת שהוציא משרד הבריאות, לחתום על ההצהרה על היעדרותו ואם הסיבה לבידוד היא שהות במדינות מסויימות , עליו לצרף אישור על מועד עזיבתו את אותן מדינות.

    אסור לפטר עובד שנעדר מהעבודה של הבידוד.
    אסור לדרוש מעובד הנמצא בבידוד להגיע למקום העבודה.
    אסור לאפשר לעובד שנמצא בבידוד להגיע למקום העבודה גם אם הוא מעוניין בכך.
    על אף שבתקופת הבידוד שוהה העובד בחופשת מחלה, אנו סבורים, שהמעסיק רשאי לדרוש מעובד בבידוד, שלא פיתח תסמיני מחלה, לעבוד מביתו, ובלבד שיספק את התשתית הטכנולוגית לשם כך. 
  2. היעדרות עובד לצורך טיפול בילדיו בשל סגירת מערכת החינוך
    ככלל עובדים אלו אינם פטורים מהגעה לעבודה, אולם יש להתחשב במבם ככל הניתן ולאפשר להם לעבוד מהבית, לשנות את שעות עבודתם וכדומה. עם זאת יצויין, כי היעדרותם מהעבודה תהא, נכון לעכשיו, על חשבון ימי החופשה השנתית שנצברו להם, אלא אם יקבע אחרת על ידי המדינה תוך פיצוי המעסיקים. 
  3. איסור על הבאת ילדים למקום העבודה
    על המעסיק להקפיד ולקיים את הוראות משרד הבריאות, לצמצם את השוהים במקום העבודה ולהקטין את החשיפה לנגיף. משגך הוא רשאי לאסור על כניסת ילדי העובדים למקום העבודה. 
  4. חיוב עובד החושש מהידבקות בנגיף להגיע לעבודה 
    ככלל, עובד שאינו מצוי בבידוד, ומקום עבודתו פתוח ופועל בהתאם להנחיות משרד הבריאות, מחויב להתייצב לעבודה על אף חששותיו מהידבקות. עם זאת, חובת תום הלב המוגברת ביחסי עבודה מחייבת את המעסיקים להתחשב ככל הניתן בעובדים, ולאפשר להם פתרונות חלופיים- עבודה מהבית, יציאה לחופשה שנתית, יציאה לחל"ת וכדומה. 
  5. הוצאת עובדים לחופשה שנתית
    ירידה בהיקף העבודה היא עילה לגיטימית להוצאת עובד לחופשה שנתית, בעיקר לאור העובדה, כי על פי חוק הזכות לקבוע את מועד החופשה נתונה למעסיק. חופשה העולה על 7 ימים מחייבת הודעה של שבועיים ימים מראש לעובד. בהסכמת העובד, ניתן לקצר תקופה זו. 
  6. הוצאת עובדים לחופשה לא תשלום (חל"ת)
    ירידה בהיקף העבודה מהווה עילה לגיטימית להוצאת עובד לחופשה ללא תשלום. הוצאת עובד לחל"ת מצריכה את הסכמת העובד, ואולם לאור הנסיבות הייחודיות, סירובו של עובד לצאת לחל"ת, יכולה להצדיק את שקילת פיטוריו, בכפוף לקיום שימוע כדין. 
    יודגש כי הוצאות עובד לחל"ת יכולה להיעשות רק במקרים בהם אין הגבלה על כך על פי חוק, ובכלל זה עובדת בהריון, עובדת בטפולי פוריות וכדומה. או אז יש לקבל היתר מתאים ממשרד התעסוקה. 
    יושם לב, כי בצעד חריג, אישר המוסד לביטוח לאומי, תשלום דמי אבטלה לעובדים שלאור התשפטות נגיףך הקורונה, הוצאו לחל"ת לתקופה העולה על 30 ימים, בכפוף לעמידה בתנאים המפורטים באתר הביטוח הלאומי, ולהנחיות שירות התעסוקה לפי הטופס הייעודי.
  7. הפחתה בהיקף המשרה או השכר בשל ירידה בהיקף העבודה
    מעסיק רשאי בהסכמת העובד להפחית או לצמצם את היקף העסקתו של העובד, וכפועל יוצא את שכרו, באמצעות הסכם לשינוי זמני בתנאי העסקתו. שינוי חד צדדי יהווה הרעת תנאים, שתאפשר לעובד להתפטר בדין מפוטר. 
  8. זכאות לשכר עבודה במקומות עבודה שנסגרו בהתאם להוראות משרד הבריאות
    מקומות עבודה שנסגרו כתוצאה מהוראות משרד הבריאות, כגון קניונים, בתי קפה, תיאטראות, וכדומה, אינם מחוייבים לשלם את שכרם של העובדים בתקופה בה הם סגורים, שכן הוראות אלה סיכלו הלכה למעשה את ביצועו של הסכם העבודה.

* האמור לעיל נערך בסיוע עדי קפלן ושות', עורכי דין.